Sinds eind september 2019 geeft Google Ads ons niet langer zichtbaarheidsindicatoren voor zijn zoekwoorden en campagne met de statistiek ‘gemiddelde positie’, die tot dan toe essentieel was om de zichtbaarheid van zijn campagnes in het zoeknetwerk van Google te analyseren. Deze zoekmachine marketing indicator is nu vervangen door het “aandeel van indrukken” op het onderzoeksnetwerk

Als deze wijziging op het eerste gezicht het onbegrip veroorzaakte van zoekmachine marketing experts en adverteerders over Google Ads, blijkt dit met wat meer achteraf gezien als een slecht voor een goed in de analyse van de zichtbaarheid en de prestaties van zijn campagnes: omdat dit het aandeel bestudeert van impressies en verschaft essentiële verklaringen van de zichtbaarheid en de tekortkomingen.

Deze indicator voor het vertoningspercentage is ook vandaag een echte wereldwijde strategische KPI, die het mogelijk maakt om zowel de zichtbaarheid van zijn zoekcampagnes te meten, maar ook om de zoekmachine marketing kwaliteit van het beheer en de targeting van zijn campagnes op het zoeknetwerk van Google Ads weer te geven.

Wat is het vertoningspercentage?

De indicator ‘Vertoningspercentage in het zoeknetwerk’ komt overeen met het aantal vertoningen dat is geregistreerd door jouw advertenties in het zoeknetwerk, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen dat ze waarschijnlijk zouden ontvangen binnen de limiet van de gedefinieerde targetingvoorwaarden (zoekwoorden, apparaten, uren , geografische gebieden, etc.)

Vertoningspercentage: berekeningsformule

Het vertoningspercentage wordt als volgt berekend:

Vertoningspercentage = vertoningen / totaal aantal geschikte vertoningen

Illustratie van vertoningspercentage

Als we het voorbeeld nemen van een adverteerder die zichzelf positioneert in een specifieke markt of productsegment: Er is een veelvoud aan zoekopdrachten uitgevoerd door internetgebruikers in zoekmachines en in het bijzonder op Google. Van deze zoekopdrachten zijn ze niet noodzakelijkerwijs exploiteerbaar, noch gekwalificeerd in het kader van het opzetten van een campagne met commerciële roeping op Google Ads. De implementatie van een targeting strategie door jouw Google Ads-bureau maakt het mogelijk om te proberen een gericht zoekpotentieel te dekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *